9% STIJGING GRENSAANKOOP FRISDRANKEN

Impact verhoging accijnzen niet te onderschatten

Volgens David Marquenie van de sectorvereniging van de Belgische water- en frisdrankenindustrie VIFW heeft de accijnsverhoging op frisdranken die begin 2016 werd ingevoerd (de zogenaamde suikertaks) niet het beoogde effect. Weliswaar daalde de verkoop in ons land, maar dat betekent niet dat we met zijn allen minder frisdranken nuttigen. Zo valt een duidelijke verhoging van de grensaankopen op te tekenen. Bovendien maakt de accijnsverhoging geen onderscheid tussen dranken met en dranken zonder suiker.




FRISDRANK DAALT, WATER STIJGT

De verkoop van frisdranken in België gaat achteruit. In 2015 nuttigden we 1.414,5 miljoen liter frisdranken, gemiddeld 124,2 liter per Belg. Dit is een daling met bijna 3 liter ten opzichte van 2014. We staan hiermee tweede in Europa, na Duitsland (gemiddeld 143,2 liter per persoon). Van de top vier is België het enige land waar de consumptie van frisdranken daalt. Gebotteld water maakte in 2015 dan weer een duidelijke progressie. In 2014 dronken we iets meer dan 1.350 miljoen liter, en in 2015 was dat 1.425 miljoen liter of gemiddeld 127 liter per persoon. In 2015 stak gebotteld water opnieuw frisdranken voorbij als eerste niet-alcoholische drank (46,2% tegenover 45,2%). Dan volgen vruchtensappen en nectars (6,5%), een categorie die jaar na jaar aan marktaandeel blijft verliezen.

Meer weten over

FRISDRANKEN EN WATER
Je kan dit artikel volledig lezen na registratie

Reageer

 

Kleurenschema
Aantal tegels per rij
Beeldverhouding
Weergave
Hoeken afronden
0

Welkom bij Retail  

Retail maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met Het privacy- en cookiebeleid.